Friday, May 6, 2022

(2618) Μαρισιτέν στο Τόκιο

Nihon_arekore_02643_Marishiten_Toyoshima_Inari_100_cl

Πού και πού ανεβάζω κάτι για τους πολεμικοτεχνίτες φίλους μου· η φωτογραφία αυτή είναι μια τέτοια περίπτωση καθώς πρόκειται για μια από τις ελάχιστες φορές που έχω δει ναό ή ιερό αφιερωμένο στη Μαρισιτέν (摩利支天) στο Τόκιο  --και αυτό δε συμβαίνει επειδή δεν ψάχνω. Η Μαρισιτέν σχετίζεται ιδιαίτερα με τις πολεμικές τέχνες και θεωρείται προστάτης αρκετών κλασικών σχολών, αυτών που συλλήβδην αποκαλούνται "κορίου" (古流). Το συγκεκριμένο ιερό βρίσκεται στον ναό Τογιοκάουα Ινάρι (豊川稲荷) στην Ακασάκα (赤坂) ο οποίος είναι το παράρτημα στο Τόκιο ενός διάσημου ναού με την ίδια ονομασία που βρίσκεται στην πόλη που επίσης λέγεται Τογιοκάουα στον νομό Αΐτσι (όπως λέμε "Ναγκόγια"). Ο συγκεκριμένος ναός, τόσο στην Τογιοκάουα όσο και εδώ, είναι ένα ακόμα δείγμα του συγκρητισμού που βλέπει κανείς συχνά στην Ιαπωνία σε σχέση με τη θρησκεία: ανήκει στη σέχτα Σότο (曹洞宗) του βουδισμού Ζεν όμως λατρεύει τη θεότητα Τογιοκάουα Ντακίνι Σίντεν (豊川吒枳尼真天) η οποία σχετίζεται με τη θεότητα του ρυζιού Ινάρι. Το ιερό της Μαρισιτέν είναι ένα από τα πολλά που φιλοξενούνται στους χώρους του ναού. 

(Για την ίδια φωτογραφία σε μεγαλύτερο μέγεθος και σε μαυρόασπρη εκδοχή, δείτε το σετ «Japan Arekore» στο Flickr).


2 comments:

Anonymous said...

να ρωτησω λιγο κατι,
παρακολουθω στο youtube εναν γερμανο που ασχολειται με θεματα ιαπωνιας(ζει στην οσακα)ειναι ενθερμος υποστηρικτης μιας θεωριας βασει της οποιας ο εβραισμος επαιξε καποιο ρολο στην διαμορφωση της θρησκειας των ιαπωνων...παρουσιαζει και καποια βιβλια ενος ιαπωνα καθηγητη(αν δεν κανω λαθος λεγεται Hidemichi Tanaka),
καποια λιγα πραγματα που βρηκα σε ενα γερμανικο ντοκιμαντερ η συγκεκριμενη θεωρια φαινεται να προηλθε απο ιαπωνικους εθνικιστικους κυκλους προκειμενου να αποδειξουν οτι οι ιαπωνες εχουν κατι βιβλικο επανω τους,
τελικα τι ισχυει;

ευχαριστω!!!

Γρηγόρης A. Μηλιαρέσης said...

Συνηθισμένες ακροδεξιές ανοησίες, ανάξιες λόγου και στην ίδια κατηγορία με τις θεωρίες ότι οι Έλληνες κατάγονται από εξωγήινους. Και μόνο το γεγονός ότι αναφέρονται σε "θρησκεία των Ιαπώνων" δείχνει ότι αγνοούν, εκούσια ή ακούσια (στην περίπτωση του Τανάκα, προφανώς εκούσια --ο Γερμανός δεν ξέρω ποιος είναι και πόσα χρόνια ζει στην Οσάκα) ορισμένα πολύ βασικά στοιχεία του ιαπωνικού πολιτισμού αφού "θρησκεία των Ιαπώνων" δεν υπάρχει. Έγιναν προσπάθειες να υπάρξει με το "Κρατικό Σίντο" (Κόκα Σίντο/國家神道) της περιόδου 1868-1945 αλλά ακόμα και τότε επρόκειτο για ένα ανιστόρητο κατασκεύασμα που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει τους μιλιταριστικούς/ιμπεριαλιστικούς στόχους των κυβερνήσεων Μέιτζι, Τάισο και Σόουα· το όλο πράγμα ήταν τόσο εκτός της ιαπωνικής πραγματικότητας που παρότι οι κυβερνήσεις έκαναν ό,τι μπορούσαν για να το επιβάλουν, ο κόσμος δεν το υιοθέτησε ποτέ και, πέραν των πολύ σκληροπυρηνικών εθνικιστών, σήμερα εν πολλοίς δεν γνωρίζει καν την ύπαρξή του.

Πέραν αυτών ωστόσο, υπάρχει ένας τομέας στον οποίο μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι ορισμένες ιαπωνικές θρησκευτικές σέχτες (κυρίως βουδιστικές) επηρεάστηκαν από τις θρησκείες των Δυτικών (όμως και τότε, η επιρροή από τον χριστιανισμό ήταν, για ευνόητους λόγους, μεγαλύτερη) και αυτός είναι ο τομέας της οργάνωσης και της διαμόρφωσης διοικητικών μηχανισμών σε εθνικό επίπεδο. Όμως αυτό δεν έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία: το ίδιο συνέβαινε την ίδια περίοδο σε όλους τους τομείς όλων των δραστηριοτήτων αφού τότε διαμορφωνόταν το ίδιο το ιαπωνικό κράτος με την έννοια του εθνικού κράτους που ξέρουμε σήμερα. (Σ' αυτό η Ιαπωνία δεν ήταν τόσο διαφορετική από τη Δύση: αντίστοιχες κινήσεις έγιναν και στην Ευρώπη την ίδια περίοδο και, λίγο-πολύ για τους ίδιους λόγους.)

Μ' άλλα λόγια, ισχύει αυτό που λένε όλες οι πηγές. Ή μ' άλλα άλλα λόγια, το ξυράφι του Όκαμ παραμένει χρήσιμο παρά τα 700 χρόνια που το βαραίνουν.